Odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy będzie łatwiejsze

Odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy będzie przyjemniejsze

Poradnik Klienta

Odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy będzie dostępniejsze. Prezydent podpisał nowelizację ustawy o pomocach finansowych. Dzięki zmianie znikną kłopoty z odzyskaniem pieniędzy, które klient omyłkowo przelał na złe konto. Projekt stanął w skutku współpracy Prezydenta RP i Rzecznika Finansowego, z poparciem pozostałych członków Zespołu Analiz Systemowych.

Odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy będzie dostępniejsze

– Nowe przepisy przyjęte pozostały w Parlamencie jednomyślnie, co daje o tym, iż to przyczyna ponad planami i bardzo potrzebna społeczeństwu – mówił Prezydent Andrzej Duda, w trakcie uroczystości podpisania ustawy w dniu 27 kwietnia 2018 r.

W Sejmie za przyjęciem ustawy głosowało 436 posłów, w Senacie za przyjęciem ustawy głosowali wszyscy Senatorowie – 79, nikt nie był przeciw oraz nikt nie zatrzymał się od głosu. Nowe regulacje zaczną działać w czasie 3 miesięcy po prac ustawy w Dzienniku Ustaw.

Pomyłka może zdarzyć się każdemu

– Z efektów do nas wpływających wynikało, że omyłkowy przelew na złe konto, był źródłem dużych problemów. W ekstremalnych przypadkach klienci tracili w niniejszy możliwość pieniądze, bowiem nie było procesu zmuszającego odbiorcę do obrotu środków. Dzięki tej nowości w grupy przypadków otrzymamy je chociażby w toku kilku dni – mówi Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Finansowy.

W działalności pomyłka we określeniu numeru konta może przydarzyć się każdemu. Do Rzecznika skarżyły się osoby, które wpisały cały numer konta innego użytkownikowi (o co szczególnie łatwo przy masowych przelewach wytwarzanych przez przedsiębiorców), pomyliły się przy wpisywaniu numeru konta lub nawet wykonały przelew na konto podane np. w środkach informacyjnych. Do ostatniej chwile, nie było promiennej i prostej procedury odzyskiwania takich środków. Dodatkowo tajemnica bankowa nie pozwalała ujawniać danych użytkownicy, co uniemożliwiało złożenie pozwu w stosunku.

Jak odzyskać pieniądze?

Po zmianach klient, który zorientuje się, że omyłkowo wykonał przelew na niskie konto będzie wypowiadał swój bank lub SKOK o tym fakcie. Tenże będzie posiadał 3 dni na poinformowanie klienci o błędzie i konwencjach braku zwrotu środków w czasie 30 dni.

– Zwrot zabiegów będzie organizowany na określony rachunek techniczny, co umożliwia pełną anonimowość odbiorcy omyłkowego przelewu. Po otrzymaniu środków, partner w czasie 1 dnia codziennego będzie stosowałem je na konto klienta. Jeżeli w zgodę zaangażowanych istniałoby dwóch dostawców termin wydłuży się do kilku dni roboczych – wyjaśnia Bartosz Wyżykowski, radca prawny w biurze Rzecznika Finansowego.

Jeśli odbiorca omyłkowego przelewu nie zwróci pieniędzy dobrowolnie w czasie 30 dni, bank lub Krok będzie odpowiedzialny do dania płatnikowi danych klientowi.

– Umożliwi to pozytywne dochodzenie roszczenia na odległości sądowej. Podstawę prawną mieć będą przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu. Sąd oceni zaś, czy roszczenie płatnika jest korzystne – mówi Bartosz Wyżykowski.

W działalności oznacza to, że klient omyłkowego przelewu, który nie zwróci omyłkowo otrzymanych kwot będzie przymuszony do ostatniego wyrokiem sądu i poniesie dodatkowo wydatki połączone z procesem.

Rola Zespołu Analiz Systemowych

Powodem do stworzenia proponowanych zmian stanowiły problemy proponowane przez klientów do Rzecznika Finansowego. Stały one przez Rzecznika zasygnalizowane w ramach prac Zespołu Analiz Systemowych. Zespół został powołany przez Szefa Kancelarii Prezydenta RP w obiektu formułowania propozycji zmian obowiązujących regulacji prawnych w oparciu o potrzeby obywateli, które stanowiły tematem rozpoznania przez Biuro Interwencyjnej Porady Prawnej Kancelarii Prezydenta RP lub zachęconych do współpracy w ramach Zespołu: Rzecznika Finansowego, Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Praw Cywilnych oraz Rzecznika Praw Pacjenta.

0 0 votes
Daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments